هات سيجاره

Posted on الاثنين، يوليو 21، 2008 by Dr ayman





بسم الله الرحمن الرحيم
التدخين
طبعا الموضوع مش جديد واتكتب فيه كتير وياما مقالات قالت عن مخاطر التدخين بس انا عايز اتكلم عنه من ناحيه تانيه لو سالت اى حد بيدخن انت بدءت تدخن ازاى مش هتلاقى رد محدد او اجابه مقنعه عارفين ليه لان الموضوع بيبدا دايما بهزار , وانت قاعد فى سهره لطيفه مع صحابك والجو جميل والبال صافى ومعاكم واحد بيدخن او اتنين حب يشرب سيجاره فطلع علبه السجاير ورش رشه جريئه على كل الموجودين واللى بيشرب خد وانت عليك الدور فقلتله انك مش بتشرب فهيقلك يعم نفخ هى دى الى هتموتك و بعدين القعده طلبت كده فقمت انت مكبر دماغك وقلت هنجرب نخرج عن النص شويه ادينا نلعبومن هنا بدات المعاناه . على فكره انا معاك بالضبط مش سيجاره اللى هتموتك ووحده متعملش حاجه بس المشكله انك طالما خدت واحده تقدر تاخد التانيه وطبعا كل مصحبك يعزم عليك مش هتقوله لا منتا خدت مره وبكده تكون حطيت رجلك على اول الطريق ومع اولمشكله تقابلك هتلاقى نفسك بتشترى علبه سجاير لزوم الفرفشه وكل عام وانتم بخير بدءت رحله المهالك والله. المشكله الكبيره انك عارف اخاطر التدخين بس كل مضميرك يوجعك او تقح شويه تصبر نفسك خلاص هبطل اخر سيجاره, اخر علبه, اخر يوم وتفضل تاجل تاجل لحد معزيمتك تضعف وتفقد الامل تماما وتستسلم للامر الواقع وتفضل تحرق فى خلايا صدرك
وللاسف الشباب النهارده مش زى زمان كانو بيستحملو شويه والله انا اعرف ناس شباب صغير حصلهم من السجاير بس اللى محصلش لرجاله كبار.
اما لو جينا نقول اخطار التدخين فمش هنخلص بس نحاول نفكركم بحاجه بسيطه
* اثبتت الدراسات الحديثه ان التدخين اكبر عدو للصحه الانجابيه ويودى الى فشل الحياه الزوجيه بنسب عاليه وانظرو الى الحياه العامه هتلاقو ان المدخنين عادو بيعملو اطفال انابيب بنسب متزايده لان التدخين يودى الى ضعف الحيوانات المنويه وتشويهها فيكون الناتج اما فشل الاخصاب او طفل معاق ذهنيا او بدنيا وطبعا كلنا مش مستغنين.
*النقطه التانيه ان التدخين بيقلل الشهيه بصوره ملحوظه وبيسبب قرح المعده وامراض الارتجاع فيقل غذاء المدخن ومن هنا اصبح هزيلا ضعيف الوزن .
*يؤدى التدخين الى حرق الاكسجين الموجود على كرات الدم الحمراء الذى يذهب الى الخلايا ليغذيها ويستبدلها بثانى اكسيد الكربون السام الموجود بالسجاره ومن هنا تاتى امراض الانيميا ورفرفة القلب وتدمير الصمامات وضعف الدوره الدمويه وقله النشاط وشحوب الوجه وانخفاض دمويته
*النيكونين الموجود بالسيجاره ماده منبهه للمخ ولذلك يكون المدخن عصبى للغايه واكثر عرضه للاصابه بامراض القلب والصمامات والضغط وهذا مع التجربه من الحياه العمليه ومن تعاملى مع الناس وللعلم انا طبيب والمس هذا فى الحياه العمليه .
*دخان السجائر يتسبب فى تخريب هيكل الرئه وتدمير خلايها الحساسه ذات الجدران الدقيقه ويؤدى اللا تدمير هذه الجدران بمعنى ان الهوا اللى هيدخل مش هيعرف يطلع وينتج عن ذلك فشل عمليه التنفس وانخفاض اللياقه والنهجان ولن اتعرض لامراض الصدر التى تحدث لانها عايزه كراسه وكفايه انكم تشوفو الرسمه اللى على علبه السجاير الكوكو.
*كما ان هناك علاقه ما بين الصلع والتدخين اذ ان الاكسجين الذى يغذى بصيلات الشعر والمحمول على كرات الدم الحمراء قد بثانى اكسيد الكربون ومن هنا يقل غذاء الشعر ويؤدى ذلك الى تساقطه بصوره ملحوظه.
*اخطر ما فى الموضوع انها بتخلى ريحه هدومك وبقك وحشين جدا وبتبقه مش عايز حد يقرب منك وكمان بتنفض جيبك اول باول.
اتمنى ان تكونو قد قراتم الموضوع بعين واعيه وذهن حاضر وايمان قوى وعزمتم ان تكفو عن هذه العاده الســـــــــــــــــــــيئه للغايه .

6 Responses to "هات سيجاره":

Dr.Mohammed Gohary says:

قريته قبل كدا
مش هعلق علشان ما أخبطش في الحلل

تحياتي يا كبير
دمت مبدعا

وربنا يهدي

نياهاهاهااااااااااا

Dr ayman says:

شكرا للاخ جوهرى بس اما اشوفك

د.خالدأمين says:

الف مبروك يا دكتور علي المدونه العاليه وعقبال المدونه رقم100

واهنيك بجد علي موضوع التدخين ده

وذكريات اولي طب دايما مؤسفه مع الكل
بالهنا

Dr ayman says:

هع هع هع هع هع هع هع هع هع هع هع هع هع هع هع
شكرا ياخلود شكلك برضو مكنتش محفلط فى الكليه فى اول سنه

غير معرف says:
أزال أحد مشرفي المدونة هذا التعليق.
غير معرف says:

الأخ العصبي الذي يقدح و يحلف فيما قيل بالأخ محمد الوحيدي / بعد التحية.. .الموظف من عائلة المشهراوي لم يكن موظفا ، بل بالمكافأة و أنا كنت في التلفزيون وقتها ، وقد ( دفعه) الوحيدي عندما سأله عن سبب تلويث بعض الأجهزة في الأستوديوهات بالشاي و القهوة و أعقاب السجاير ، المشهراوي الذي تتحدث عنه ، هو ذاته من جدد تعينه و فتح له باب العمل الأخ الوحيدي. هذه واحده / الثانية عندما قال في إجتماع بمدراء العموم و غيرهم في التلفزيون ،إستغفروا ربكم ، و من ناحيتي ربما سأسامحكم ، فهو لنفس السبب و للأسف المنهج الحاقد الذي تتكلم أنت فيه ، من كيل إتهامات و قذف في الأخلاق و العرض دون بينة ، فعندما توفرت يومها لديه الأدلة على تآمر عدد من الأفاقين قال لهم ما قال ، أم أنك تريد مدير عام تلفزيون ضعيف لا يضع الحقائق و النقاط على الحروف ؟؟ .أما ثالثا ، فجيش البادية ، و المرافقين ، هذا ضرب من المبالغة و الكذب ، سامحك الله ، متى كان هذا ؟ وهل نسيت أن الأخ محمد الوحيدي من عائلة بدوية أصيلة؟ وهل نسيت الثأر و الدم الذي تعرضت له عائلته و أن قرار وضع الحراسة جاء من الرئيس و الوزير و المخابرات في ذلك الوقت؟و إسال العقيد الحسيني إن مان ليدك شك ، الم تشوه سمعته لأنه ألغى القناة الأرضية و لأنه أقال رضوان أبو عياش و لأنه أقال زياد عبد الفتاح ؟ ألم تقم بعض العصابات بتهديده إن إستمر في تنفيذ خطته ؟ يا أخي السي ديهات التي تتحدث عنها ، إسأل عنها محمد صبحي و طارق علام و غيرهم من الفنانين المصريين و إسأل عنها المخرجين من أصحاب الضمير ، هي هدايا من فنانين مصريين , ومن تلفزيون أبو ظبي أما رابعا ، إصلاح سيارته و سيارة زوجته ، أولا السيارة التي إستطاع إرجاعها للتلفزيون هي سيارة المرحوم هشام مكي الأودي و سلمت له من ورثة مكي ، بينما لم يستطع لا أبو عياش و لا الريس لمدة أربع سنوات من مجرد ذكرها ، وقد أرجعها ،السيارة المرسيدس وهي سيارته الخاصة و التي إشتراها من ماله الخاص فلم يتم عمل شئ فيها سوى التلميع أو الغسيل من قبل بعض العمال الذين كانو ينافقونه في وجهه و يتكلمون ضده في ظهرة مثلما كانوا يفعلون مع مكي و الريس قبله ، و أعتقد أنك أحدهم .. و سؤالي ، أيها العصبي الراشد الثوري و الذي تتكلم عن فتح نار جهنم ، اين كنت و أين كانت رجولتك عندما قال الوحيدي و فعل ما تزعم؟؟ أم أنك كنت مثل غيرك جبان و تختبئ رعبا من الوحيدي الذي وضع كل الجرذان في جحورهم حتى قرف و تركنا ، وكان دائما يقول أنا هنا للأصلاح و سأغادر ، والله لا رغبة لي في البقاء .. يا أخي إتق الله ، إتق الله ، إتق يوما تلقى فيه وجه الله تعالى و تسأل عن كل كلمة قلتها في حق الشرفاء . لاحول ولاقوة إلا بالله -التوقيع: مهندس